Competition – 1st Prize

Location, Year
Piedmont, Italy. 2017
Tipology
Office
Client
Private
Size
11000 m2

The project is the result of an invitated competition and is selected as the best. The new Headquarter confirms the identity of a company projected in an international dimension and rooted in a territory that has accompanied its development and affirmation. The proposal was born with the aim of creating a new and strong identity of the place and to renew and adapt the administrative and management activities to the needs of a company in continuous evolution and expansion. The new building has a simple, compact and linear plan whose shape favors the optimization and flexibility of the interior spaces. The three levels above ground and the basement appear as a stratification of planes, similar to those of a laminate. Part of the volume has an opaque coating with vertical panels that rotate to facilitate adequate control of the interior spaces' lightning. Transparency is divided into two aspects: the relationship between indoor and outdoor spaces and the luminosity of the spaces, which becomes a value of extraordinary working comfort. The respect of the regulatory constraints is an opportunity to build an open space around the building of great size and quality: a micro "urban park" available for events and cultural moments. The parking lots of the new office are integrated to the landscape's design and partly covered by structures that look like artificial hills. The main hall on the street is welcoming and has a and strong identity: a transparent volume in which the helical staircase develops, articulates in the void with tangence points enabling access to the different levels. The interior spaces are contemporary in all its variations, in the operating modes of workplaces, in interactive relationships and, in general, in the use of operating tools, systems and furniture in continuous evolution. Internal partitions alternate between opaque and other transparent and filtered parts, to balance connectivity and communication with privacy. On each floor there are break areas always open to an outdoor space, equipped and vegetalised. In the basement there is a large room, flexible geometricly and transformable for events, visually and physically connected with outer space. At this level the atelier of the style center completes the area dedicated to partners, customers and the development of the promotion of products. At this level the style center completes the area dedicated to partners, customers and the development of product promotion.

Il progetto è frutto di un concorso ad inviti e risulta essere quello selezionato come migliore. Il nuovo Headquarter conferma l’identità di un’Azienda proiettata in una dimensione internazionale e radicata in un territorio che ne ha accompagnato lo sviluppo e l’affermazione. La proposta nasce dall'obiettivo di creare una nuova e forte identità del luogo e di rinnovare ed adeguare le attività amministrative e direzionali alle esigenze di una azienda in continua evoluzione ed espansione. Il nuovo edificio ha una pianta semplice, compatta e lineare la cui forma favorisce l’ottimizzazione e la flessibilità degli spazi interni. I tre livelli fuori terra e il basamento appaiono come una stratificazione di piani simili a quelli di un laminato. Parte del volume presenta un rivestimento opaco a pannelli verticali che ruotano per favorire un adeguato controllo della luminosità dei locali interni. La trasparenza è declinata in due aspetti: il rapporto tra spazi interni e luogo esterno e la luminosità dei locali, che diventa un valore di straordinario comfort lavorativo. Il rispetto dei vincoli normativi è l’occasione per costruire uno spazio aperto intorno all’edificio di grande dimensione e qualità: un micro “parco urbano” fruibile con eventi e momenti culturali dedicati. I parcheggi del nuovo polo direzionale sono integrati con il disegno di paesaggio e in parte coperti da strutture che sembrano colline artificiali. La hall sulla via ha un carattere di accoglienza e di forte identità: un volume trasparente nel quale si sviluppa la scala che si articola nel vuoto con punti di tangenza per l'accesso ai diversi livelli. Gli spazi interni interpretano la contemporaneità in tutte le sue declinazioni, nelle modalità operative dei luoghi di lavoro, nelle relazioni interattive e, in generale, nell’uso di strumenti operativi, di impianti e di arredi in continua evoluzione. Le partizioni interne si alternano tra parti opache ed altre trasparenti e filtrate per bilanciare la connettività e la comunicazione con la privacy. Ad ogni piano sono previste aree break sempre aperte verso uno spazio esterno allestito e verde. Al piano interrato è presente un grande locale, flessibile nelle geometrie e negli usi, trasformabile per eventi e manifestazioni, collegato visivamente e fisicamente con lo spazio esterno. A questo livello l’atelier del centro stile completa l'area dedicata ai partner, clienti e allo sviluppo dell’attività di promozione dei prodotti.

Credits

Architecture & Project Management

Arch. Davide Mosconi, Arch. Sara Di Benedetto, Arch. Luca Frascarolo, Arch. Fabrizia Parlani

Project Team

Picco Architetti - Arch. Cristiano Picco, EP&S Group - Ing. Stefano Dalmasso, Ing. Massimo Rapetti, Ing. Renzo Zorzi, Giardino Segreto di Cristiana Ruspa

Architectural model

Arch. Federica Gomiero - Picco Architetti